Matteus forteller om Jesu liv og knytter det samtidig til oppfyllelsen av profetier. (Mat 2:17, 2:23, 13:14, 27:9) Slik ser vi at de andre evangeliene også bekrefter at Jesu komme og detaljer i hans liv var forutsagt. Det var planlagt av Gud.
Etter dette som vi ofte kaller hans første komme, snakkes det igjen om at han skal komme. Jesus hadde ofte en del andre perspektiv på ting enn tilhørerne. Noe av det han kom for å gjøre, var å forlike, å føre himmel og jord sammen igjen, under en konge. Kan det være at hans perspektiv var større når han snakket om å komme?
Matteus skriver at Jesus sendte ut disiplene og ga dem makt over onde ånder. De ble sendt ut på oppdrag til sitt eget folk. I denne sammenhengen sier Jesus: «Men når de forfølger dere i den ene byen, så flykt til den neste! Sannelig, jeg sier dere: Dere skal ikke bli ferdig med byene i Israel før Menneskesønnen kommer.» (Mat 10:23) Hva mener Jesus med dette? Han er jo der. Skal han dra bort og komme tilbake? Men han sier jo ikke at han skal komme tilbake, bare at han kommer. Og tidsmessig måtte det plasseres i disiplenes levetid, for det var denne sammenhengen han talte inn i. Dette blir et profetisk ord som må få sin oppfyllelse. Det skulle skje i deres tid, for rundt 2000 år siden.
Jesu tar opp igjen tråden noe senere, etter at disiplene hadde opplevd Gud på nært hold og sett tusener få rikelig med mat med bare få jordiske ressurser. Vi kan ta med et par norske bibeloversettelser, siden det får frem litt nyanser. Jesus sa:
«For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet med sine engler, og da skal han gi enhver igjen etter hans gjerning. Sannelig sier jeg dere: Noen av dem som her står, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme i sitt rike.» (NB 2007)
«For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne hver og en etter det han har gjort. Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt.» (Bibelen 2011)
Her profeterer Jesus igjen. Tidsrammen er igjen gitt. Flere av hans tilhørere skulle få se det i sin levetid. Finnes det noe vitne til når det skjedde?
Når Jesus senere sitter med disiplene på Oljeberget, sier han noe som vi ikke kan unnlate å trekke inn i denne sammenhengen. Grunnen er at han igjen gir en tidsramme som faller innenfor den generasjonen som da levde. Han snakker om Jerusalems ødeleggelse og hva som skulle skje i den siste tid, et begrep som også må settes i sammenheng.
«Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folkeslag på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet.» (Mat 24:30)
Påfølgende dette, sier Jesus så: «Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer.»
Uten å vri på det som står skrevet må vi grave litt i den greske teksten. Oversettelsen som er brukt sier: «… alle folkeslag på jorden …» (Mat 24:30) De som har studert litt, vet at det vanligvis er ethnos som oversettes folk, eller folkeslag. Her står det derimot phyle på gresk, et ord som helst oversettes stamme. Sammen med dette finner vi det greske ge som oversettes jorden, noe tilsvarende det hebraiske erets, som kan bety alt fra den dyrkede jorda, til landet og videre til å gjelde jorden generelt. Ord med stor spennvidde i forståelsen. Phyle brukes 31 ganger i det greske nytestamentet og de aller fleste handler da om Israels stammer. Det kan også forståes som stammer generelt. Gitt sammenhengen Jesus er i kan det han sies dermed oversettes «stammene i landet» eller «stammene på jorden«. Folk eller folkeslag kan være å strekke ordets betydning.
Tilbake til Jesu komme. Finnes det noe vitne på at det som hevdes skjedde i den generasjonen som levde på Jesu tid? Han snakket stadig om et komme. Hva skulle det bety? Disiplene hadde jo spurt: «Hva skal være tegnet på ditt komme?» (Mat 24:3)
Hvis Jesus snakket om sitt komme på tronen i Guds rike, noe sammenhengen kan indikere, så finnes det et vitne på at profetien er oppfylt. Vitnet heter Stefanus. Han knyttet den himmelske realitet til jorden gjennom sin åpenbaring. Vi minnes ordene om mannen som kalles den første kristne martyr: «Men Stefanus var fylt av Den hellige ånd og rettet blikket mot himmelen, og der så han Guds herlighet og Jesus stå ved Guds høyre hånd. Da sa han: ‘Jeg ser himmelen åpen og Menneskesønnen stå ved Guds høyre hånd.’» (Apg 7:55,56) Kan det være for å understreke åpenbaringen at denne unge mannens navn, Stefanus, også betyr krone, eller kronet?
Profetordet er oppfylt. Jesus har kommet i sin fars rike og sitter nå på tronen. Det var dette perspektivet han jobbet ut fra. Hva sier hebreerbrevets forfatter? «For å få den gleden han hadde i vente, holdt han ut på korset uten å bry seg om skammen, og nå har han satt seg på høyre side av Guds trone.» (Heb 12:2)
Jesu komme er en realitet. Han ble født inn i denne verden. Da kom han iblant oss. Han har også kommet i sin Fars rike. Disse ordene er oppfylt.
Jesus snakket også om flere ‘kommer‘. Johannes skriver: «Jesus svarte: ‘Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham.'» (Joh 14:23) Like etter ser vi at Jesus sa: «Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen.» (Joh 14:28)
Å studere Skriften er av uvurderlig verdi. Der får vi hjelp til å forstå sammenheng. Samtidig må vi erkjenne at vi lever ved tro. Vi har alle ulik oppfatning av bevismengden for ulike perspektiv og tolkninger. Må vi virkelig hungre etter at Guds Ånd skal gi oss åpenbaring!
Jesus kom og forkynte evangeliet om Guds rike. Han ga bevis på at dette riket har kommet iblant oss. Vi har også fått en bønn å be om at dette riket skal komme i sin fylde. Hans komme handler om et nytt og større perspektiv. Der er det Jesus som troner som konge over alt. Det handler om gjenopprettelsen av hele Guds hensikt!